Domů Historie Technika Zásahy Naše činnost Rozdělení směn Akce Kontakty Kniha návštěv
Dnes je neděle 21.10.2018, svátek slaví Brigita a od 06:30 slouží směna č.2

Havarie Letounu Airbus A300 výjezd do Bratislavy

Datum výjezdu: 16.11.2012
Čas výjezdu:
Místo zásahu: Bratislava
Havarie Letounu Airbus A300 výjezd do Bratislavy 1 Havarie Letounu Airbus A300 výjezd do Bratislavy 2 Havarie Letounu Airbus A300 výjezd do Bratislavy 3

16. listopadu 2012 ráno havaroval při přistání v Bratislavě nákladní Airbus A300-B4 společnosti DHL. Letounu se po dosednutí zavřela přední podvozková noha a stroj následně vyjel z dráhy. Žádný ze tří členů posádky nebyl při nehodě zraněn.

Posádka airbusu letícího z německého Lipska nehlásila v průběhu letu žádné potíže s podvozkem. Jelikož k zasunutí podvozkové nohy došlo při relativně malé rychlosti, poškození letounu není příliš velké. Ranvej 04/22 byla kvůli nehodě uzavřena a veškerý provoz byl přesměrován na dráhu 13/31.

Na vyprošťovací práce byl povolán vyprošťovací tým z našeho útvaru. O cenných zkušenostech z prvního ostrého zásahu s použitým vyprošťovacím zařízením se s námi podělí velitel HZS Letiště Ostrava pan Ing. Ivan Korbelář.

Jakub Kozák ze serveru požáry.cz se ptá:

Za jak dlouho po nehodě a kým jste byli požádáni o pomoc?

První informaci o letecké nehodě jsem dostal v pátek 16.11. odpoledne od velitele HZS Letiště Bratislava. Bylo nám však sděleno, že vyprošťování havarovaného letadla bude na žádost majitele letadla zřejmě provádět slovenská firma, která však nemá s letadly žádné zkušenosti a ani potřebné vybavení. I přesto nás zástupci letištěpozvali jako pozorovatele. V sobotu jsme tedy s kolegou jeli do Bratislavy. Oficiální žádost na techniku a personál však přišla až v pondělí v pozdních odpoledních hodinách.

 

Je vaše jednotka v nějaké centrální evidenci leteckých úřadů s tím, že dokážete řešit tyto události? Nebo jak na vás přišli?

V žádné evidenci nejsme, přímo nás oslovili odborníci z holandské firmy BCG Aircraft Recoveries BV.

 

Tušil jste už ve chvíli, kdy k nehodě došlo, že budete –vzhledem ke svému špičkovému vybavení – požádáni o asistenci?

Předpokládal jsem to, jelikož v září při výcviku s letadlem u nás byli zástupci letiště Bratislava.

 

Kolik jste do Bratislavy vyslali hasičů a co všechno si tedy brali s sebou za techniku?

Vyslali jsme 12 specialistů, dva kontejnerové nosiče, které vezly kontejnery s vysokotlakými a nízkotlakými vaky, velitelský automobil a dopravní automobil. Přepravní společnost Nosreti nám na místo určení přivezla vyprošťovací podvozek. Současně přijeli i kolegové z pražského letiště, se kterými máme smlouvu o vzájemné spolupráci.

 

Za jak dlouho od vyžádání jste vyjeli, byl nějaký časový plán nebo se hasiči zkrátka sbalili a ihned vyrazili? A jak dlouho vaše jednotka na místo jela?

Byli jsme připraveni vyjet do dvou hodin od pozvání. Podle požadavku protistrany jsme se měli dostavit na místo události do úterý 8:00 hodin. Cesta trvala tři a půl hodiny. Náš průjezd Slovenskem jsme koordinovali s OPIS GŘ HZS ČR a GŘ HZS Slovenska.

 

Měli jste nějaký technický či logistický problém?

Drobný problém vznikl již při objednávání přepravy podvozku, jelikož se jedná o nadrozměrný náklad. Pracovníci přepravní společnosti Nosreti však udělali maximum pro bezproblémové a hlavně včasné převezení podvozku na bratislavské letiště.

 

Jak dlouho zhruba trvalo samotné vyprošťování? Tedy od příjezdu po „hotovo“.

V úterý jsme po zasedání krizového štábu zahájili práce v devět hodin ráno. Celá akce byla ukončena ve středu v 17 hodin. Vyprošťování se zdrželo s ohledem na přepravovaný náklad, jelikož se v jednom kontejneru nacházel radioaktivní materiál. Další zpoždění bylo zapříčiněno poškozením spodního nákladového prostoru od zlomeného podvozku a tím zablokování přepravovaných kontejnerů.

 

Jak zhruba zásah probíhal, jaký byl tedy postup a co vaše jednotka přesně udělala?

Na zásah jsme byli dobře připraveni, jelikož jsme podobnou situaci jižněkolikrát nacvičovali s naším letadlem B 737–300, které je dlouhé 33,6 metrů. Pravda je, že se jednalo o letadlo A 300, které je dlouhé skoro 54,6 metrů.*

Pod příď letadla jsme umístili dvě sady nízkotlakých vaků a za pomoci jeřábu jsme letadlo postupně zvedli. Pak jsme s pomocí Q-matů vytvořili cestu pro vyprošťovací podvozek a brzdící vozidlo. Po vyložení nákladu jsme letadlo vytáhli zpět na vzletovou a přistávací dráhu.

 

Jaká byla spolupráce se slovenskými letištními kolegy a vůbec s letištěm Bratislava?

Spolupráce se slovenskými kolegy a vůbec celým personálem letiště byla velmi dobrá. Při zásahu jsme úzce spolupracovali se slovenskou firmou International rescue system, která prováděla veškeré zemní práce a poskytla vyprošťovací vozidla pro tažení letadla.

 

Bylo to vaše první ostré použití této speciální techniky? Osvědčila se resp. dostačovala zcela potřebám na místězásahu?

Ano, byla to naše první ostré použití techniky. Ověřili jsme si, že vybavení, které máme je dostačující a plně vyhovovalo takovémuto zásahu.

 

Jak jsou na podobné případy vybaveni slovenští kolegové, máte s nimi nějakou smlouvu o spolupráci nebo si vás vyžádali proto, že v okolí podobnou výbavu nikdo nemá?

Slovenská letiště nejsou podobnou technikou vůbec vybavena. O zásah nás požádal majitel letadla.

 

Havarie Letounu Airbus A300 v Bratislavě 16.11.2012 Havarie Letounu Airbus A300 v Bratislavě 16.11.2012 Havarie Letounu Airbus A300 v Bratislavě 16.11.2012 Havarie Letounu Airbus A300 v Bratislavě 16.11.2012 Havarie Letounu Airbus A300 v Bratislavě 16.11.2012 Havarie Letounu Airbus A300 v Bratislavě 16.11.2012 Havarie Letounu Airbus A300 v Bratislavě 16.11.2012 Havarie Letounu Airbus A300 v Bratislavě 16.11.2012 Havarie Letounu Airbus A300 v Bratislavě 16.11.2012 Havarie Letounu Airbus A300 v Bratislavě 16.11.2012 Havarie Letounu Airbus A300 v Bratislavě 16.11.2012 Havarie Letounu Airbus A300 v Bratislavě 16.11.2012 Havarie Letounu Airbus A300 v Bratislavě 16.11.2012 Havarie Letounu Airbus A300 v Bratislavě 16.11.2012 Havarie Letounu Airbus A300 v Bratislavě 16.11.2012 Havarie Letounu Airbus A300 v Bratislavě 16.11.2012 Havarie Letounu Airbus A300 v Bratislavě 16.11.2012 Havarie Letounu Airbus A300 v Bratislavě 16.11.2012 Havarie Letounu Airbus A300 v Bratislavě 16.11.2012 Havarie Letounu Airbus A300 v Bratislavě 16.11.2012 Havarie Letounu Airbus A300 v Bratislavě 16.11.2012 Havarie Letounu Airbus A300 v Bratislavě 16.11.2012 Havarie Letounu Airbus A300 v Bratislavě 16.11.2012 Havarie Letounu Airbus A300 v Bratislavě 16.11.2012 Havarie Letounu Airbus A300 v Bratislavě 16.11.2012 Havarie Letounu Airbus A300 v Bratislavě 16.11.2012 Havarie Letounu Airbus A300 v Bratislavě 16.11.2012

Sdílejte na facebooku

Programming Core Trade s.r.o. | Product by CoreWEB © 2011 | Všechna práva vyhrazena | HTML | CSS | SEO | Mapa stránek